6 maj 2009

Två händelserika dagar del 1

Redan på morgonen i måndags tyckte jag det var något skumt med min syn och bestämde mig på eftermiddagen för att ta ut mina linser och ta nya. Det gick inte. Hade glasögon ett tag men högerögat var bara irriterat och rann och dona. Tänkte att det kanske var skräp på insidan av ögonlocken och tryckte därför in mina linser igen iaf och det dämpade faktiskt irritationen för ett tag.


Tog ut dem på kvällen igen eftersom jag var orolig för att jag kanske höll på att få ögoninflammation. Då började det bli ännu värre igen och blev bara mer och mer olidligt. Försökte lägga mig och sova, men det gick inte. Kunde knappt ligga still av irritationen i ögat. Ringde jourcentralen för råd och när de hörde att jag dessutom var ljuskänslig bad de mig komma in direkt till ögonkliniken.


Fick hjälp av en kompis in och vid 22.30 fick jag träffa en läkare. Mycket trevlig och duktig. Han gjorde massa undersökningar och konstaterade att jag inte hade någon infektion eller djupare skada på ögat, men att hornhinnan på både ögon var irriterad. Troligtvis pga virus i kombination med linserna.


Kom därifrån med stort ögonbandage och ögonsalva för 3-4 dagar, värktabletter och ord om att jag inte fick använda linser på en månad!! Jag som typ aldrig använder mina glasögon fick ju en aning panik, men var glad för att ha fått en ordentlig undersökning. Kom hem och kunde till slut somna och redan igår var det bättre, men fick tillbringa dagen i mörkt rum utan att läsa eller sitta vid datorn typ...


Idag har jag vart på jakt efter nya glasögon. Billigt och snabbt. Vart i över 10 affärer tror jag. Nu är jag helt slut, men har 12 par att prova iaf. Imorgon blir det beställning. Tråkig utgift och väldigt frustrerande att inte ha fungerande glasögon och syn. Speciellt när tentaperioden kommer snart. Men det kunde vart värre!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar