31 juli 2009

Någonting som gör mig arg

Nu ska jag skriva om någonting helt annat som gör mig rätt förbannad. Det jag tänker på är industrins vilseledande märkning av juicepaketen. De senaste åren har det stått utan tillsatt socker på dem. Detta gör att många tror att juicen är sockerfri eller att man på något sätt skulle ha ändrat i receptet, vilket man inte alls gjort. Det har aldrig varit tillsatt socker i juice. Sockret kommer från frukten och det är självklart bättre socker än vanligt vitt socker, men det är fortf socker. Oftast runt 10 % så kalorimässigt är det inte så mycket bättre än saft.


Nåja det här är bara någonting som hittills stört mig de senaste åren, men nu har jag även kommit till insikt att det faktiskt kan vara till skada för en stor grupp människor, nämligen diabetiker. Jag jobbar på äldreboende nu i sommar där vi har två diabetiker varav en har stora problem med sitt blodsocker och vi försöker hålla koll på vad hon äter. Har flera ggr sett andra anställda hälla upp juice nu och frågat hur de tänker och de pekar på "utan tillsatt socker-symbolen" och säger att den är sockerfri!!! Detta hände senast idag när en vän till diabetikern försökte bjuda henne på juice och jag sa till, men hon sa att detta var minsann sockerfri juice för hennes man var också diabetiker och hade fått denna på sin avdelning. Fick peka ut innehållsförteckningen för henne att det faktiskt var 11 % socker i juicen.


Självklart inser jag att folk själva kan läsa på paketen precis som mig, men många diabetiker är gamla och halvsenila och behöver också hjälp av andra för att sköta sin kost och när de också gör fler blir det inte så bra. Det finns mycket dålig marknadsföring, men detta är faktiskt en av de värre anser jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar