22 apr. 2010

Hur man kan tolkas olika av olika personer

Tycker följande är en aning lustigt och tänkvärt. Fick för några veckor sedan sms av grannen varav en del av innehållet var;


"Du är ganska skön på så vis att du har något jag saknar; förmågan att avdramatisera. Du får mig att chilla lite och inte göra så stor grej av saker. Du tar det mesta med ro och då blir jag också lugn."


Så jämför vi det med något darlingen skrev efter vi gjort slut;


"Felet är att vi är för olika du och jag. Du analyserar saker för mycket och gör på så sätt små saker till stora problem"


Skrattade till lite när jag fick smset av grannen då jag direkt kom att tänka på smset från darlingen och funderade kring varför de kunde ha så olika bild av mig och kom fram till följande;


1) De är helt olika personligheter där grannen är en mer analyserande och grubblande person och darlingen mer vill ta tagen som den kommer.


2) Jag beter mig olika mot dem eftersom jag har känslor för den ena och inte för det andra och helt enkelt inte bryr mig lika mycket om ev problem som skulle kunna uppstå med grannen etc.


3) Jag har tagit åt mig av det darlingen sagt och blivit annorlunda och mer chill.


Nu är ju inte detta något jag grubblat sönder på något vis. Ser det inte som ett problem att lösa eller så. Tycker bara det var roligt och helt enkelt intressant hur man kan tolkas olika av olika personer. Det här med mänsklig interaktion är generellt ganska intressant tycker jag.


Det jag kommit fram till iaf är nog en kombination av alla ffa 1 och 2. Någon som har andra teoriter så mottages dem gärna för spännande diskussion :D

8 kommentarer:

  1. Kan det vara så att det inte är DIG det är FELpå. utan bara så att den sk darlingen inte passar dig..ha det bäst

    SvaraRadera
  2. Jag tror inte att det är fel på mig :P Men tyckte bara det var kul att en person ser mig som avslappnad/hakuna matata och en annan ser mig som en som problematiserar småsaker.

    SvaraRadera
  3. Jag har hört att vi själva har en ungefär 30% riktig bild om vem vi egentligen är, medans vår omgivningen har ca 70% rätt. Jag tycker att detta låter rimligt eftersom vi självklart inte visar vår helt äkta sida utåt, utan är lite gladare, lite snällare och lite hjälpsammare än vad vi verkligen är. Och dessa "falska" beteenden påverkar vår självbild så starkt att vi tror att det är sådan vi är. Omgivningen läser däremot av och avslöjar oss mer än vi tror och känner i och med det faktisk oss bättre än vi gör själva, tänkvärt va!

    SvaraRadera
  4. Känner igen det där...Min ex sa ofta till mej att jag var så "hysterisk" och "överdrev" allting...Resten av Världen säger ofta att jag är så lugn och stabil och att jag nästan aldrig blir orolig....Jag blev rätt ofta "hyserisk" med exet som INTE LYSSNADE och inte tog mej på allvar! Till slut SKREK jag för att han skulle HÖRA! Men inte lyssnade han mer för det... Jag tog också i för att han skulle förstå ALLVARET, vilket innebar att han tyckte att jag "överdrev"...Suck! Så på sätt och vis fick han ändå rätt...Jag BLEV väl så med HONOM. Det är därför vi är skilda nu....

    SvaraRadera
  5. Jo men precis så tror jag det var för oss med. Enl teori 2 att jag helt enkelt brydde mig mer. Att det var så viktigt för mig att få till det att vi kunde ses. Att han betydde så mycket för mig och att jag därmed planerade och drömde och tänkte på allt vi skulle göra och han tog det som att jag planerade allt i minsta detalj. Men det var ju bara för jag tänkte på honom hela dagarna och när jag kom på något bra ville jag direkt ordna så vi kunde göra den och den saken osv.

    SvaraRadera
  6. Jag tycker det där med självinsikt och självbild är oerhört intressant. Har utvecklats på det planet oerhört de senaste åren. Det är läskigt som fan och inse vem man är och vilka fel och brister man har. Frågan är väl vem man isf är. Den man är när man är själv eller den man är mot andra. Om man är lite snällare, gladare utåt osv. är man inte snäll då? Bara för att man tänker annat och inte verkställer det utåtsätt är man fortf det då.. Hmm lite existensiell fråga där :P Är ditt svar isf att de här killarna har olika förmåga att läsa mig. Nu känner väl den ena mig betydligt bättre iofs. Så det kanske är det som är skillnaden också...

    SvaraRadera
  7. Det där med ex/dåligt förhållande är ju ett helt kapitel för sig, allt som sägs, hur man reagerar etc är ju så styrt av olika känslor, besvikelser, svartsjuka etc och då brukar ju ens sämsta sidor komma fram. Jag tror därför att din granne har en betydligt rättvisare bild av dig än ditt ex. Han kanske känner sig mer sårad än du tror och vill såra dig med, är ju sällan som förhållanden som haft starka känslor, avslutas på ett bra sätt. Sen finns det ju alltid de personerna som drar fram ens sämsta sidor och tvärtom. Men vem man verkligen är i ett helt opåverkat tillstånd eller vad man ska skriva är ju deep deep stuff ;)

    SvaraRadera
  8. Jo precis. Man måste nästan tycka om någon för att orka bråka så och bry sig.

    SvaraRadera