15 feb. 2010

Sorgehantering - sprit vs rebound

Tjejer och killar hanterar psykiskt måeende generellt olika tror jag. Alltså om man mår dåligt av ena eller andra orsaken.


Killar tycker nog mer generellt att det är lättare att dränka sina sorger i sprit. Över ett brustet hjärta eller vad det nu kan vara. Försöka glömma.


Tror tjejer har mer självdestruktiva beteenden. Eller sådana som ger dem bekräftelse och uppmärksamhet såsom självskadebeteende eller att man försöker döva sin smärta med en rebound. Får man inte sin kärlek från den man vill ha det känns det helt enkelt bättre att få bekräftelse av andra. Jag ser det mer som ett slags självdestruktivt beteende.


Man försöker träffa någon annan för bekräftelse. För man är aldrig ärligt ute efter ett nytt förhållande när känslorna är någon annanstans, men bara att få veta att någon annan kan vilja ha en får en att känna sig mindre värdelös.


Frågan är om det någonsin hjälpt i längden eller om det bara får en att sakna den andre ännu mer när man bara inser att ingen annan är lika bra...

9 kommentarer:

  1. Förstår vad du menar... har försökt det där med rebound men mår bara skit av det... dricka för att döva är inte riktigt min melodi heller eftersom alkohol bara förstärker alla känslor... så vad fan ska man göra?!?

    SvaraRadera
  2. Det klassiska är att sublimera vilket innebär att man förflyttar behovet till något annat. Den som inte fått egna barn blir förskollärare och får sitt behov tillfredsställt. Den som inte fick en partner att älska, älskar ett annat föremål... företeelse... sammanhang...Det man inte får kan bli en styrka att omvandla. Det är svårt och man måste kanske få sörja en tid först.

    SvaraRadera
  3. Nej men precis så som jag skrev i ett tidigare inlägg så vet jag inte om man ska ta det som positivt om man typ gör sig fin för en utekväll eller så. Så länge man inte är redo för att träffa någon gör det saken bara värre. Så det behöver inte alls betyda att man kommit så långt i att komma över.Det viktigaste är nog bara att acceptera att man behöver tid för sorg och att det får ta den tiden det tar. Inte så mycket som egentligen kan skynda på. Bara göra roliga saker, umgås med vänner och annat som får tiden att gå så man inte bara gräver ner sig i sorg.

    SvaraRadera
  4. Jo, men det finns nog skillnad på sunda och mindre sunda sätt att omvandla sina problem. De du beskriver ovan känns inte så osunt. Men att tro man ska må bättre efter ett brustet hjärta genom att söka bekräftelse genom sex med andra etc tror jag inte hjälper en. Iaf inte i längden.

    SvaraRadera
  5. Ja, jag kan ju inte direkt säga att jag har mindre motivation att ragga när jag har blivit dumpad, det är som att jag inte ens kan sluta.Och av nån anledning så är jag fan raggnings-kung när jag bara raggar för att ha nåt annat att göra. Det suger, för det slutar alltid med att man har dragit in en tredje part som i slutändan blir jävligt sårad, helt i onödan.

    SvaraRadera
  6. Vet inte om det är samma sak för killar. Men ofta får man ju napp när man verkligen inte är intresserad. Slutar aldrig förvånas över det. De man gärna vill träffa igen etc hör aldrig av sig och de där man trodde att man lyckats fetdissa lyckas på något sätt alltid bli intresserade av en.. Det slår aldrig fel. Nej men precis man vill ju inte såra någon annan som är helt oskyldig i det hela. Så man får väl samtidigt försöka vara ärlig då. Om man vill ha ett rent samvete.

    SvaraRadera
  7. Vill bara tillägga att nog kan det vara (eller "är") självdestruktivt att dränka sina sorger i sprit.Killar och tjejer kanske hanterar sorg på olika sätt rent praktiskt, men jag tror inte det ena måste vara bättre eller sämre än det andra eller att något måste vara annorlunda rent emotionellt.

    SvaraRadera
  8. Jo men absolut. Båda beteendena är väl självdestruktiva på sitt sätt, men jag tror tjejernas sätt är lite mer utåtriktade och uppmärksamhetssökande, medan killar generellt stänger saker inne och inte visar det utåt utan bara är en "rolig prick" som festar hårt. Och jag lägger absolut ingen värdering i vad som är sämre eller bättre. Det var bara ett konstaterande att det generellt skiljer sig.

    SvaraRadera
  9. Vill bara säga att jag känner igen mig i det du skriver.

    SvaraRadera