11 juli 2011

Slipknot på Sonisphere


Nu liten recension av helgens musikhändelse. Dvs Slipknot. Såg även lite på Arch Enemy (bilden ovan), vilket inte var min grej, Mastodon som var helt ok samt In flames som jag tycker är ok, men inte heller min grej. 
Väntade ändå bara på Slipknot. 

Det var absolut värt väntan, men måste tyvärr säga att jag var besviken på ljudet. För mycket bas/bastrumma och alldeles för brötigt. Nu skrattar ni väl när jag säger att musik som Slipknot lät brötigt och tycker att de alltid gör det =P

De var helt galna som vanligt och Clown och andra "trumkillen" klättrade runt på sina trumset och freakade loss. Så man kan inte klaga på att de inte gav av sig själva. Fast ibland tycker jag nästan att galenskaperna tar lite väl mycket av den musikaliska biten. Man undrar liksom hur tight det blir när man om vartannat klättrar runt på ett trumset och samtidigt ska trumma i takt =P Jag undrar också hur mycket alkohol de druckit först =P Är ju ingen hemlighet att Paul Gray dog av en överdos... 

Generellt bra låtval rakt igenom, med alla favoritlåtar. Alltid kul med Spit It Out när de får hela publiken att sätta sig ner på knä och hoppa upp på kommandot "jump the fuck up" som jag var med om även sist på Hovet 2008. Men nu testade jag snabbt att resa mig lite snabbt. Mäktigt! Det är då man önskar att man alltid var ett huvud högre än alla andra och kan se allt ovanifrån. 
Lite besviken bara på att de enbart spelade i 1 h och 45 min inkl 2 extranummer. Lite snålt tycker jag. Efter att ha sett Metallica veckan innan blir det såklart svårt att jämföra, även om detta var live och Metallica var på TV. 

Sammantaget ger jag dem en svag-medel 4a. Lite för brötigt och otight och ibland saknar jag låtarna så som de låter på skiva som jag älskar. Bra show dock, men inte i närheten av varken Metallica eller Rammstein scenmässigt. 


Btw har inte skrivit att jag köpte biljetter till Rammstein i fredags =) Fick sittplatser i Sthlm och ståplatser i Köpenhamn =) It's gonna be legen.....



...dary!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar