30 juni 2009

Sveriges sämsta hy

Som de flesta andra har jag komplex och nog för att det finns andra delar av min kropp som jag kan störa mig på, men min hy är en av de absolut värsta delarna på min kropp.


1) Har haft acneproblem sedan jag var 12-13 ungefär men äter sedan 14,5 års ålder Diane som är helt fantastiska så nu blir ändå folk förvånade när jag säger att jag har acneproblem. Men är ändå inte problemfri och får tänka på vad jag äter och kan inte smörja in mig med feta krämer etc etc.


2) Kan i princip inte bli brun utan bara röd. Smörjer jag in mig händer ingenting och gör jag det inte blir jag röd väldigt fort och flagnar osv. Och smörjer jag in mig med alla dessa jävla feta solkrämer får jag istället finnar. Snälla kan ingen göra solskydd för oss med problemhy. 
I år har jag bestämt mig för att ge upp detta med solande. Tycker det är extremt tråkigt iaf. Gillar inte att ligga still och har väldigt ljuskänsliga ögon och gillar inte när det blir för varmt heller. Så varför plåga sig när det enda resultatet blir större och större risk för hudcancer. Jag har definitivt den perfekta hudcancerhuden. Blir alltid röd och har massa leverfläckar.. Och nej jag är inte rödhårig eller blond, har bara otur med anlagen!!


3) Har också problem med väldigt torr hud på andra ställen ex benen, men smörjer jag in mig där får jag gärna plitor och inväxta hårstrån etc.


4) Har tendens till atopiska eksem (eller klieksem som jag brukar kalla det) som kommer fram när huden är torr och man börjar klia och man får små blåsor som kliar ännu mer osv. Framför allt på handryggar och armbågar, men kan även komma på andra ställen. Extremt störande, men avhjälps med mild kortisonkräm och andra mjukgörande ex repair.


5) Alla dessa jävla inväxta hårstrån osv. Kan inta raka mig mellan benen för efter typ 2 dar ser det ut som helvete med alla inväxta hårstrån och razor bumps. Därför vaxar jag var 3-4e vecka istället och får ta skiten lite mer sällan istället. Blir galen! Jag vill också kunna va snygg!


Sådär nu har jag fått gnälla av mig lite. Försök slå detta ni!

4 kommentarer:

  1. Tack! :D Trodde att du typ hade dött eller nåt :sKul o höra att det går bra me killen också :) Huden lät å andra sidan jobbigare. Själv har jag då redan legat ute och solat minst en arbetsvecka, effektiv tid(rätt bra tycker jag när man faktiskt jobbar heltid). Lite brunare har jag väl blivit också, så nu ser jag inte helt jävla zombie-like ut. Men 7 timmars solande i helgen lämnade inte ett enda spår... Skit. Tur att jag gillar att ligga och inte göra nåt då ;)Fick dock tipset att jag kanske äter för lite e-vitamin. Som tydligen finns i grönsaker o grejer och det kan nog vara så också. Jaja ... :)

    SvaraRadera
  2. Fröken Nattuggla30 juni 2009 kl. 02:41

    Visst är det trist att sola! Är också väldigt ljuskänslig. Får ingen färg heller, lite fräknar och lätt grisrosa möjligtvis, men nu finns ju Dove Summerglow och liknande produkter som kan "förgylla" mig :) Bästa uppfinningen på många år :P Acne har jag också haft mkt problem med ända sen jag var 9 år. Men de senaste tre åren har det blivit mkt bättre. Vet inte varför... När det är en viss tid i månaden kommer de dock.Jag har nog accepterat att det är sån här jag är. Blek och tidvis knottrig. Men jag förstår dig som har så stora problem, enligt vad du själv beskriver. Det skulle vara sååå kul att få vara lite sommarbrun nån gång! Är hellre lite mullig och brun är smal och blek. Man ser ju så ,kt fräschare ut med lite färg.

    SvaraRadera
  3. Nejdå har inte dött :PMycket möjligt. Jag är dålig på detta med grönsaker, men ska jag först proppa kroppen med tillskott och sedan plåga mig i solen. Blir ändå inte lika bra som alla andra. Så himla typiskt att darlingen förstår är en sån som lätt blir brun och ibland jobbar ute också... han kommer säkert va pepparkaka när han kommer från Roskilde. Har sagt åt honom o inte sola ha ha för det får mig att se ännu blekare ut.

    SvaraRadera
  4. Jo jag vet. Känner mig som en polack/britt eller nåt.. de som brukar va blekast på stranden (inget ont om dem i övrigt). Jag har väl också accepterat hur jag är, men det är klart det är tråkigt att få blickar om man vågar sig ut i kjol/shorts osv. Men det är lite som med tjockisarna på gymmet som folk kollar snett på. Hur ska man bli brun om man inte visar det där hemska vita och smal om man inte tränar.. Har också testat olika BUS-produkter, men tycker det är lite svårt. Börjar jag smörja in ex benen har jag svårt att sluta någonstans för man vill inte ha onaturliga linjer så till slut står man där med hela kroppen insmord och kan inte göra någonting ha ha. Och smörjer man t.ex. in benen måste man ta fötterna som är extremt svåra att få naturliga. För ingen är ju brun på fotsulorna och mellan tårna och huden får inte va minsta torr för då blir det bruna fläckar där. Sedan upplever jag också att det tenderar att flagna av typ som efter man bränt sig och att kläderna kan bli bruna...Men har funderat på att testa nån ny produkt. Du rekomenderar Dove alltså. För då kommer återigen acneproblemet att jag får annan skit av att smörja in mig med krämer/lotion. Argh när jag blir rik skall jag göra spray tans eller nåt.

    SvaraRadera