17 dec. 2008

Spelar utseendet verkligen ingen roll?

Efter att ha vädrat mina problem har jag kommit fram till rätt mycket faktiskt. Dels att anledningen till att jag bryr mig så mycket beror på att jag inte har känslor för honom. För hade jag verkligen varit kär i honom hade jag inte brytt mig och iaf inte tänkt så mycket på det.


Det hela ledde iaf till att nu blev rätt sur på mig, fast jag inte på något sätt dolt mina åsikter för honom, men vi har nu pratat ut efter några timmars surande och tystnad och jag har kommit fram till ytterligare saker. (Ja han har all rätt att vara sur på mig)


Dels att det kanske beror på mina egna erfarenheter att jag tenderar att gradera mig själv efter de jag lyckas snärja. Dvs innan när jag hade massa problem med acne och va ful ville ingen ha mig, men så fort jag började äta min medicin och det försvann (många år sedan nu) blev jag helt plötsligt intressant i killarnas ögon. Kanske skulle det kunna förklara vissa ytliga tankar och att jag bryr mig så mycket för i mitt liv har verkligen utseendet spelat roll!


Dessutom kanske mitt dåliga självförtroende spelar roll på nåt sätt. Då samhället ofta är uppbygt genom att snygga personer är med varandra och fula med varandra (generaliseringar). Då skulle det innebära att man själv var ful om man va med nån ful. Och ju snyggare personer man hade sex med desto mer attraktiv skulle man själv vara. Nu är ju kanske inte det riktigt hela sanningen och det betyder verkligen inte att jag bara går efter utseende i förhållande som vissa verkade tro. 


Dock spelar utseendet mest roll i frågan om andra personers tankar om en. Dvs om man blir sedd med någon på stan ser ju bara de personerna det yttre och vet ingenting mer om den andra personens egenskaper. I detta fall då vi enbart har en sexuell relation kanske detta har ännu större betydelse för då kan man inte hävda att ja han kanske är mysig, snäll och rolig även om han då inte är världens snyggaste. För vid sex behövs attraktion och då har utseendet större betydelse.


Jag har kanske inte övergett mina tankar, men också fått en tankeställare och det är alltid intressant och fundera över varför man är som man är.
Och jag har bett om förlåtelse och jag inser hur hårt sådana saker tar och känner mig illa till mods för att jag faktiskt sagt det och tänkt det. Har själv fått höra ganska många elaka saker genom åren både av personer jag inte känner och av personer jag vart tillsammans med. Jag borde veta bättre, men kanske har jag tagit för stor skada av mycket som hänt under mitt liv. Ska inte skylla ifrån mig, men det är en ev förklaring


Snälla läs gärna mina två föregående inlägg innan ni kommenterar.

10 kommentarer:

  1. Utseendet spelar visst roll, men det är så mycket mer än bara faktiska drag och former. Din utstrålning gör dig attraktiv. En kärleksfull, trygg och stark människa blir vacker och sexig. Satsa på att ha så roligt du kan och ha ett eget liv. Utveckla dina talanger och skratta mycket. Sitt inte bara å vänta på Robin Hood. Du är mer än bara rekvisita i en killes liv. Kram Carolin

    SvaraRadera
  2. Självklart spelar annat roll som charm och utstrålning som du säger. Något annat har jag aldrig trott. Jag ska nog försöka att bara njuta av situationen att ha kul sex med en person jag tycker om även om han utseendemässigt inte är det jag letar efter. Vem vet det kanske utvecklas till mer och då är jag säker på att jag inte kommer fundera kring detta

    SvaraRadera
  3. Nu pratar du inte om kärlek, men om man blir kär i någon, då tycker man ju att den är det finaste som finns. Eller? Även om jag allmänt tex gillar mer mulliga tjejer, så när jag har varit ihop med trådsmala tjejer så har ju de varit världens finaste för mig, då. Så på det viset anser jag absolut att det är insidan som räknas, även om jag naturligtvis även kan attraheras av utseenden, och även om jag dessutom inser att det finns gränser för utseenden också, att i vissa skulle man antagligen aldrig bli kär.

    SvaraRadera
  4. Jamen självklart. Har aldrig sagt något annat eller iaf inte tänkt det, även om det kanske uppfattades så.Har vart med om många ggr att jag blivit superkär i killar jag annars kanske inte skulle bli så intresserade av enbart dömt av en första titt. När man blir kär i en person blir ju den världens finaste/snyggaste även om man inte tyckte det första gången man såg denne. Hur tror du det skulle funka mer sexuellt för dig då? Om du bara hade ett KK-förhållande hade du brytt dig mer om utseendet i det läget när man inte är lika beroende av personligheten. För det var ju det mitt problem handlade om mer.

    SvaraRadera
  5. För mig känns ett KK-förhållande så främmande att jag har svårt att ens tänka mig det. Men, ja, jag tror att utseendet kanske skulle spela in mer. Men mest borde ju sex-förmågan spela in, kan man tycka. Hur bra sexet blir, hur bra man funkar ihop sexuellt, hur bra man kan släppa loss tillsammans. att man tänker lika om hela KK-grejen, så inget annat (svartsjuka eller nåt) ligger o stör.

    SvaraRadera
  6. Ja jag är också ny i branchen så att säga. Har så lätt för att få känslor för folk. Har haft one night stands och sådär, men har man bara sex en gång är ju inte det något problem. Denna killen bor jag trots allt mer eller mindre tillsammans med (i samma korridor) och vi umgicks mycket innan och har haft sex några ggr nu och än så länge känns inte som det finns några känslor från nåt håll, vilket jag tycker känns rätt skönt iofs. Klart sex-förmågan också spelar roll. Om han var dålig så klart jag inte skulle forts ha sex med honom när jag inte är ute efter mer isf hade vi bara kunnat forts vara vänner liksom. Vi har alltid vart öppna med varandra och det är vi fortf i sängen med och när man inte har känslor och därmed inte är rädd för att stöta bort den andra eller liknande är man mycket friare och kan säga vad man vill utan att oroa sig för vad den andra ska tycka på samma sätt.

    SvaraRadera
  7. Utseendet är alltid viktigt, precis som charm och utstrålning - det hör till det ytliga. Jag brukar säga, att ju mer intim och seriös en relation är, desto högre krav ställs på motparten. Om det bara handlar om en sexuell relation; man träffas, har sex och skiljs åt - då behöver åtminstone inte jag något mer än en tjej som i mina ögon ser bra ut, samt som är bra i sängen. Kraven baseras i förhållandet till relationens natur. Om det handlar om en vänskapsrelation, så finns inte sex med i ekvationen i regel, således bryr jag mig inte heller i hur mina vänner ser ut. Jag ska ju tala med dem, umgås, etc. Om man bryr sig om utseendet här, då är man vad jag skulle kalla ytlig. Att räkna in utseendet när man ska ha sex med människor, är inte ytligt enligt mig. Utseendet är viktigt för människan, det har det alltid varit. Och gäller det ett one night stand, så är det ju bara ytan som gäller, egentligen. Även om jag själv skulle ha svårt att följa med/ta hem en brud som verkar alltför korkad. Hur som helst. När det kommer till ett förhållande, partnerskap - då är det viktigt med både ut- och insidan. I synnerhet insidan om man vill ha bra förutsättningar för ett långt och funktionellt förhållande. Fysisk attraktion räcker inte speciellt långt i längden, på ett mer seriöst plan, där man umgås mer frekvent och gör mer än att ha sex med varandra. Som ett exempel: Oavsett hur tänd man är på varandra, rent fysiskt, så kan man inte kommunicera om man inte går ihop rent personlighetsmässigt. När det kommer till val av partner skulle jag aldrig välja utsida framför insida - men jag skulle inte heller välja bort utsidan helt. Då jag även vill kunna attraheras fysiskt av min partner.

    SvaraRadera
  8. Lite lustigt att alla måste tala om för mig att insidan är viktigast vid förhållande när jag inte sagt något annat.Det jag pratar om är utsidan med den man har sex med speciellt när det bara gäller sex vid one night stands eller kk som det är i mitt läge nu. Men jag kan inte annat än att hålla med dig i ditt svar även om det nog inte hjälper mig eller bekräftar mig i mitt problem

    SvaraRadera
  9. Problemet är att du kanske inte vill ha sex med honom? Jag tycker att det verkar som att du vill ha sex mest för att ha sex, nån slags bekräftelsegrej.Varför jag tror det är väl mest för att du verkar bry dig om vad alla andra tycker om den här relationen som du och han har. Eller du kanske bara inte vet vad du vill ..Hmm, ja, nu har jag gissat klart på va problemet kan vara iaf :D

    SvaraRadera
  10. He he jodå jag vill ha sex med honom. Hade helt underbart inatt igen he he. Och han har verkligen inget problem att tända mig heller ;-)Jo kanske bryr jag mig om vad andra tycker, men det har väl mer att göra på samhällets normer. Det är knappast bara jag som använder uttryck som "out of his league". Jag är nog inte ensam om att reagera om man ser en sjukt snygg person tillsammans med en mindre attraktiv person. Kanske tär det på självförtroendet att vara med nån som iaf samhället anser som mindre attraktiv om man tror sig veta att man kan få bättre (utseendemässigt). För annars gör det ju mig till mindre attraktiv också. Men jag tycker bra om honom och vi har det väldigt nice tillsammans så det kommer vi forts ha. Sedan får vi se vad som händer... Rädslan finns ju alltid att det ska bli komplicerat med ett KK.

    SvaraRadera