18 jan. 2011

Couldn't be happier

Hemma från resan igen. Den blev verkligen så lyckad! En av de bästa resor jag nånsin gjort! Allt gick hur bra som helst även om jag åkte ensam. Fint hotel med stor dubbelsäng täckt av rosenblad.


Frossat i croissanter på frukostbuffén. Vandrat runt på stan i gräder, på torg osv. Sett diverse museer och palats mm. Ffa sett saker som man aldrig ser i Sverige. Rädslan för att bli påkörd av en åsnekärra när man ska korsa en väg. 20 sköldpaddor i en bur till salu. Berg av kryddor. Vacka färger på tyg och keramik. Ormtjusare. Försäljare av löständer på torget.


Maten! Cous cousgryta för 40 kr. Färskpressad juice för 3 kr. 2 rätters finmiddag för 175 kr på restaurang med levande musik, tända ljus, linnedukar, rökelse och vacker inredning. Det går inte att beskriva i ord. Fått se hur de färgar garn och garvar skinn bakom kulisserna. Man tittar in i ett skjul och ser en man sitta och tälja, väva osv. Vackert hantverk.


Har fått öva min franska, försökt lära mig pruta och hur man säger ifrån till alla påträngande killar =P Men det kan vara kul för självförtroendet med när man går på gatan i baggy jeans, favorithooden och lite skitigt hår och alla glor och ropar efter en ha ha. Gissa om jag var nervös den kvällen jag tog på mig klänning när jag skulle ut och äta.


Men det gick bra även då och taxin hem kostade bara 20 kr iaf. Om taxichauffören körde dit man ville. Min första chaufför blåste mig hårt. Jag visste vägen men sa inget när han körde en annan väg och sedan slutade med att jag fick förklara vilket håll han skulle köra, men fick ändå känslan av att han vetat hela tiden och bara ville få taxametern att rulla. Efter det såg jag alltid till att peka exakt hur de skulle köra. Och försökte man ta på bältet blev de förolämpade och sa "not necessary!"

8 kommentarer:

  1. Men. Ragg då!? :D

    SvaraRadera
  2. Jag tror jag har fått en ny favoritblogg. Du skriver bra och underhållande, Marion!

    SvaraRadera
  3. Tack vad glad jag blir! Hoppas du forts trivas här!

    SvaraRadera
  4. Ragg i Marrakech?! För det första är det inte min typ av killar, för det andra är det väl lite extremt distans och för det tredje så skulle jag aldrig våga visa det minsta intresse i ett sådant land. Med tanke på hur på de är fast man är avvisande så vill jag inte veta vad som skulle hända om man typ flörtade med dem!

    SvaraRadera
  5. Haha men du kan väl inte ha varit den enda turisten i hela landet? :D

    SvaraRadera
  6. Nja nej det var jag väl inte. Men inte så mycket turister mitt i januari heller. Och jag försökte undvika de turistiga kvarteren. Ärligt talat tittade jag inte så noga. De flesta jag såg var äldre eller par eller liknande. Tror inte det är resmålet folk åker till som ett singelgäng liksom :P

    SvaraRadera
  7. Vad spännande dina poster verkar vara. kommer definitivt läsa dina poster igen! :) Ha en kul helg :p

    SvaraRadera
  8. Vad glad jag blir att du gillar min blogg!

    SvaraRadera