7 jan. 2013

Dilemma

Har ett lite vardagligt dilemma som ej har med sex och kärlek att göra. Tänkte att jag i vart fall kan få beklaga mig lite =P

Nu när jag har börjat jobba och har en ordentlig lön tycker jag det är en underbar investering att köpa mat i matsalen på jobbet varje dag. Tycker att jag kan få unna mig det och att det är guld värt efter alla fattiga studentår att slippa tänka på matlåda. 

Vad är då problemet? Jo att alla mina jämnåriga kollegor inte anammat samma strategi. Alla andra tar med sig matlåda och äter på annat ställe så nu känns det som jag missar gemenskapen. Nu är jag inte på något sätt ensam i matsalen. Mina äldre kollegor som också är väldigt trevliga äter ju där. Men det känns bara sjukt irriterande att jag ska behöva göra matlådor för att inte missa gemenskapen på lunchen...

För er andra "Vänner"nördar där ute känner jag lite som det avsnittet där Rachel missar alla viktiga beslut som tas på rökpauserna eftersom hon inte själv röker och tvingas börja med det för att få vara med. 

Trivs toppen på jobbet, i nya lägenheten osv. Men så har jag inte så många att hänga med på kvällarna. Nu kanske jag är för dålig på att ta initiativ eller så är problemet att många är stadgade och har barn etc. Men om jag var med på luncherna kanske man skulle kunna vara "med i snacket" och ha en mer naturlig situation att fråga vad folk ska göra i helgen etc.

5 kommentarer:

  1. Skulle tro att dina matlådekollegor kommer till insikt inom en inte alltför avlägsen framtid :)

    /CH

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får hoppas på det. Jag avskyr präktiga/duktiga människor...

      Radera
  2. Känner igen det där, min erfarenhet är att de flesta människor på de flesta arbetsplatserna faktiskt har med sig matlådor, så det blir precis som du säger, antingen måste man ta med sig matlåda eller bestämma att dagen X så går vi ut och äter (eller liknande) om man vill vara med i själva lunchgemenskapen.

    För övrigt 1: Som vännernörd så var den analogin alldeles solklar ;)

    För övrigt 2: Hade nästan slutat gå in här när dina ord dog ut, för min del spelar det ingen roll om du skriver om dejtande/sex, om du skriver om jobb eller om helt andra saker, jag läser oavsett. Så kul att se några ord från dig igen =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast insåg när jag prata med en arbetskamrat att det inte är så att "alla andra" äter ihop utan de äter lite varstans så jag verkar faktiskt inte missa något =) Men tycker ändå de skulle äta i matsalen!

      Härligt att det finns fler vännernördar ;) De flesta situationer brukar gå att hänvisa till Vänner eller Sex and the city =P Bra när jag ska försöka förklara något för en tjejkompis som också kan alla avsnitt utantill.

      Man blir ju nästan lite rörd =) Vet inte om jag ska ta det pos att någon vill läsa vad jag skriver eller om jag ska se dig neg som inte har bättre för dig =P

      Anyway om du följer fler bloggar rekommenderar jag bloglovin. Himla smidigt faktiskt sedan jag börja använda så slipper man kolla alla bloggar varje dag då vissa uppdaterar en gång i månaden och andra varje dag.

      Radera
  3. Ah i see, ja det beror ju såklart på hur stort utrymmet är. Är det en stor matsal (i förhållande till arbetskamrater) så är det ju inte säkert att man sitter tillsammans ändå (tyvärr).

    Vänneranalogier hänger jag med på,Sex and the city inte alls ;)

    Well om jag inte haft något bättre för mig så är jag en oerhört långsam läsare eftersom det tog drygt tre veckor innan jag fick iväg en kommentar :P

    Jag läser bloggar väldigt sporadiskt, nuförtiden är det nog ingen jag går in och läser dagligen, eller kanske ens varje vecka, men då och då snubblar jag in på gamla favoriter jag har =)
    Just därför skulle jag ha lite problem med bloglovin med, eftersom troligtvis skulle jag vara lika sporadisk användare av det, så jag skulle ändå inte komma in i rutinen att använda det :S

    SvaraRadera